OTOMOTİV

Otomotiv sektörü Türkiye’de hızlı bir gelişim içinde dünya çapında kalite ve güvenlik standartlarını yakalayarak katma değerli üretim anlayışı sayesinde dünya çapında bir sektör halini almıştır.

Türk otomotiv sanayisi, AB’ye uyum sürecinin gerektirdiği çevre ve teknik standartlarına ve uluslararası diğer tüm mevzuatlara uygun olarak faaliyet göstermektedir.

Türk otomotiv sektörü başarısını 2010 yılında 1 milyondan fazla araç üreterek otomotiv imalatı yapan ülkeler arasında 16. olmasıyla da kanıtlamıştır. Üretimin %70’nin ihraç edildiği Türkiye’de 2010 yılında yaklaşık 800.000 araç satılmıştır. Otomotiv endüstrisinde Türkiye’de son 10 yıllık süreçte üretim kapasitesi %60 dolaylarında bir artış göstermiştir.

Sektörde, yerli ve yabancı üretici sayısı 17’dir. 4000’e yakın yan sanayi şirketi faaliyet gösterirken yaklaşık 400.000 kişinin de bu sektörde istihdam edildiği tahminler arasındadır.

Kişi başına düşen GSYH’nin 10.000 ABD dolarını geçmesi, 2010 yılında 1000 kişiye düşen araç sayısının yaklaşık 200 olması Türkiye’de otomotiv sektörünün yüksek potansiyelinin kanıtıdır.

Sektöre, Otomotiv Sanayii Derneği (OSD), Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD), Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği (TAYSAD), Uludağ Taşıt Araçları ve Yan Sanayi İhracatçıları Birliği (UTAYSİB) gibi endüstri dernek ve birliklerinin yanı sıra, Otomotiv Teknolojileri Araştırma Geliştirme Merkezi (OTAM) ve Otomotiv Endüstrisi Tanıtım Komitesi (OETK) gibi araştırma ve tanıtım platformları da sektöre yön veren kurum ve kuruluşlardır.

Sektörün gelecek hedefleri bu gelişimi destekler niteliktedir. 50 milyar ABD dolarını bulan ihracat, 600 bin kişiye istihdam sağlamak, 2 milyon araç kapasitesine ulaşmak, dünya çapında kalite ve katma değer taşıyan araçlar üreten ‘otomotiv üretim üssü” olmak gibi yakın gelecek için pek çok tutarlı hedefler belirlenmiştir.

Çukurova Bölgesi

Çukurova Bölgesi’nin gerek yükselen pazarlara yakınlığı gerek limanı gerekse bölgesine çok yakın olan İskenderun gibi yassı çeliğin üretildiği bölgelere yakınlığıyla yerli otomotiv sanayisinin yeni ve iddialı adresi olmaya aday bir bölgedir.

Çukurova Bölgesi otomotivin yeni adresi olmaya talip

Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) Yönetim Kurulu Başkanı Şerafettin Aşut, yerli otomobil üretimi konusunda yaptığı açıklamada; “Marmara Bölgesi’nin doyma noktasına gelen sanayi kapasitesinin Türkiye’deki en elverişli ve güçlü alternatifi olan Doğu-Akdeniz Ekonomi Havzası; Özellikle Mersin, Adana ve İskenderun bölgesini içine alan Çukurova Bölgesi, Türkiye’nin yeni otomotiv üssü olmaya talip.

İskenderun’un yassı çelik üretimi, Adana’nın güçlü otomotiv yan sanayi ve üretim tecrübesi, Mersin’in Oto-Port’u Çukurova’yı yerli otomobil üretimi de dahil olmak üzere her türlü otomotiv yatırımı için cazip hale getirmektedir” dedi.

Otomotivde Temsa

TEMSA GLOBAL ’in 555.000 m2’lik alana kurulu Adana Üretim Tesisi’nde, 3.750 adet otobüs ve midibüs, 7.500 adet hafif kamyon olmak üzere yılda tek vardiyada, toplam 11.250 adet araç üretim kapasitesine sahiptir.

Temsa 64 farklı ülkeye ihracat yapıyor. Bunlardan bazıları Batı Avrupa, Amerika, Doğu Avrupa, Fransa, Almanya, İtalya, İsveç, Avusturya ve Litvanya’dır.